まちなかの地域資源を活かした公民学連携による 体験プログラムの可能性 : 和歌山市駅周辺における「市駅まちぐるみミュージアム」の実践を通じて

( 最大 2000 件 )
URI http://repository.center.wakayama-u.ac.jp/metadata/2915
フルテキストURL
DOI[info:doi/]
本文言語
日本語
区分
和歌山大学
掲載誌名
観光学
NCID
AA12438820
17
並び順
03
開始ページ
21
終了ページ
34
発行日
2017-09-08
標題(和)
まちなかの地域資源を活かした公民学連携による 体験プログラムの可能性 : 和歌山市駅周辺における「市駅まちぐるみミュージアム」の実践を通じて
標題(ヨミ)
標題(欧)
Prospect for development of experience programs with use of local resources in the downtown area through partnership among public, private and academic sectors: Practical study of “Shi-eki Machigurumi Museum” held in the surrounding area of Wakayama-shi station
作成者
著者 永瀬 節治
チョシャ ナガセ セツジ
Author Nagase Setsuji
所属 和歌山大学観光学部
Affiliate Faculty of Tourism, Wakayama University
著者 柹木 理菜
チョシャ カキノキ リナ
Author Kakinoki Rina
所属 和歌山大学観光学部
Affiliate Faculty of Tourism, Wakayama University
著者 赤澤 由真
チョシャ アカザワ ユマ
Author Akazawa Yuma
所属 和歌山大学観光学部
Affiliate Faculty of Tourism, Wakayama University
著者 和田 隼斗
チョシャ ワダ ハヤト
Author Wada Hayato
所属 和歌山大学観光学部
Affiliate Faculty of Tourism, Wakayama University
キーワード(和)
地域資源
体験プログラム
都市観光
まちづくり
実施体制
キーワード(欧)
local resources
experience programs
urban tourism
community development
management system
資料タイプ
紀要論文
抄録(欧)

In recent years, many kinds of experience programs for urban tourism with use of various local resources are gaining popularity throughout the country. As one of such programs, "Shi-eki Machigurumi (area-wide involvement) Museum" was held through partnership among public, private and academic sectors in the surrounding area of Wakayamashi station in 2016. Firstly, we explain its background and contents based on our practical experience. Secondly, we analyze the results of two questionnaire surveys : one is that of the program participants and the other is that of the hosts of individual programs. At the conclusion, this study clarifies the significance of such programs in terms of community inclusion and revaluation of local life, while mentioning the improvement toward preferable program anagement in a sustainable way.

著者版フラグ
出版者版
Copyright(C)2011- Wakayama University. All Rights Reserved