和歌山大学クロスカル教育機構研究紀要 3
2022-3-31 発行

アイロニー:話し手の意図と聞き手の解釈 : アメリカテレビドラマの会話分析

Irony: speaker’s intention and listener’s interpretation : Conversation analysis of American TV dramas
梅田 礼子 クロスカル教育機構 和歌山大学研究者総覧
フルテキストファイル
DOI[info:doi/]
本文言語
日本語
開始ページ
71
終了ページ
90
キーワード(和)
コミュニケーション
アイロニー
発話者の意図
推測
解釈
文脈情報
コミュニケーションの不誠実性
コミュニケーションの不誠実性理論
キーワード(欧)
communication
irony
speaker’s intention
inference
interpretation
contextual information
communicative insincerity
Communicative Insincerity Theory
抄録(欧)
This paper observes some examples of verbal irony from American TV dramas, with special attention to the speaker’s intention and the listener’s interpretation. Various listener’s reactions will be shown. This paper also observes the cases where ironies are not detected by the addressees and shows that naivety, lack of knowledge, self-centeredness, and lack of empathy can be the reasons for failing to detect the ironies. Using English TV drama scenes including verbal irony is useful in English education, because it requires understanding of contextual information and human relations to understand verbal irony.
著者版フラグ
出版者版