ID 3403
FullText File
Title Alternative
“Deep learning on their initiative and dialogue” by using textbooks in social studies : In case of historical field of social studies in junior high school
Authors
鈴木 達也
IWANO, Kiyomi Faculty of Education researchmap
Self DOI
Journal Title
Graduate School of Teacher Education Wakayama University bulletin of Course Specializing in Professional Development in Education
ISSN
2432678X
NCID
AA12779311
Volume
2
Start Page
151
End Page
158
Order
20
Published Date
2018-03-23
Language
jpn
Keywords
社会科授業
教科書記述
カリキュラム・マネジメント
Abstract
社会科授業における教科書の活用に関する研究の蓄積により、「教科書を活用して1 時間の授業をどのように構成するか」という問いに対して一定の学問的な成果が得られている状況である。本研究は、単元構成と授業における「対話」について、英国の中等歴史教科書SHP の紹介・分析を通して教科書記述のありようを考察した。結果、SHP においては課題解決のための問いの構造化と探究の方法の指導を組み込んだ単元構成になっていること、また、自己がもつ認識や価値観とは異なるそれらをもつ他者との協働により、「対話」のある授業になっていることが明らかになった。
Content Type
Departmental Bulletin Paper
Text Version
publisher