ID | 4354 |
FullText File | |
Title Alternative | The way of moral education lessons with role - play to give an incentive for ego - involvement
|
Authors |
IIDA, Sakura
|
Self DOI | |
Journal Title |
Graduate School of Teacher Education Wakayama University bulletin of Course Specializing in Professional Development in Education
|
ISSN | 2432678X
|
NCID | AA12779311
|
Volume | 5
|
Start Page | 169
|
End Page | 177
|
Order | 21
|
Published Date | 2021-03-25
|
Language |
jpn
|
Docuemnt Type | 研究報告・ノート
|
Keywords | 役割演技
ロールプレイ
特別の教科 道徳
自我関与
小学校道徳
|
Abstract | 本実践では、小学校の道徳科において役割演技を用いた授業と用いない授業を比較することで、子どもに自我関与を促す授業について検討することを目的とする。役割演技の方法にあたっては、即興的な演技を通して、道徳的諸価値についてせまり、子ども自身の生活をふりかえらせることのできる授業をめざした。その結果、役割演技を用いた授業では、授業中の発言や自己評価、ワークシートなどから、テーマについて当事者性をもって考える子どもたちの姿がみられた。また、その後の調査によって子どもの意識の変化がみられることも分かった。
|
Content Type |
Departmental Bulletin Paper
|
Text Version |
publisher
|