Toggle navigation
Wakayama University Academic Repository
日本語
About Academic Repository
How to Deposit
Publications of Wakayama Univ.
Contact Us
Journal Top
4
( 2023-03-31 )
3
( 2022-3-31 )
2
( 2021-03-25 )
1
( 2018-03-26 )
Permalink :
https://repository.center.wakayama-u.ac.jp/4650
Top
>
Bulletin of Organization for Cross-Curricular and Cross-Disciplinary Education
>
3
Bulletin of Organization for Cross-Curricular and Cross-Disciplinary Education 3
2022-3-31 発行
Current status and issues of foreigners living in Japan : Focusing on the analysis of two online teaching materials
外国人「生活者」の日本語支援の現状と課題 : 二つのオンライン教材分析を中心に
SHIMAMOTO, Keiko
Center for Japanology Studies
和歌山大学研究者総覧
researchmap
FullText File
AA12815903.3.52.pdf
654 KB
Self DOI
10.19002/AA12815903.3.52
About This Article
Language
jpn
Start Page
52
End Page
70
Keywords
生活者
空白地域
独学
オンライン教材
教師の視点
Abstract
2020年度の在留外国人数は293万3137人と過去最高になった。この急増を受けて政府による外国人生活者(以下、生活者)の支援が進められている。2020年前後には生活者のためのオンライン教材の開発も進み、それらの教材も充実してきている。本稿では生活者のために開発された二つのオンライン教材を取り上げ、日本語教師の視点から分析し、これらを外国人「生活者」が独学で学ぶ際に、達成感の得られにくさや待遇表現の説明不足などの問題点があることを指摘した。
Text Version
publisher
AA12815903.3.52.pdf
654 KB
Total Contents
Other Article
目次 : 「和歌山大学クロスカル教育機構研究紀要」3巻
PP.
Some points on the translation of Isoho monogatari in relation to its formation process
PP. 1 - 17
From student exchange to co-education : Reflections on the International Symposium “Current status and Issues of Japanese Language Education in Asia”
PP. 18 - 33
バンクスの「魔法がかけられた世界」はいかに構成されているか:『わたしたちが孤児だったころ』における教養小説と探偵小説に挑戦するイシグロの語りの技法
PP. 34 - 51
Current status and issues of foreigners living in Japan : Focusing on the analysis of two online teaching materials
PP. 52 - 70
Irony: speaker’s intention and listener’s interpretation : Conversation analysis of American TV dramas
PP. 71 - 90
Reflections on 30 More Years of Teaching : “Outline of European Languages”
PP. 91 - 101
Report in museum curator training course lectures the subject of introduction to museum
PP. 102 - 110
The Opinions of Students and Effect on Learning in University English Classes in both Online and Face-to-Face Settings
PP. 111 - 128
教養科目としての日本語教育実習 : 「日本語教育演習」実践報告
PP. 129 - 141
A Report of English Classes Using Moodle System
PP. 142 - 153
多言語世界へのオマージュ : 風間伸次郎・山田怜央(編著)『28言語で読む「星の王子さま」世界の言語を学ぶための言語学入門』書評
PP. 154 - 158
Poems from Christina Rossetti’s The Prince’s Progress and Other Poems (2) A Translation and Commentary
PP. 159 - 175
投稿規程 : 「和歌山大学クロスカル教育機構研究紀要」3巻
PP. 176
執筆要領 : 「和歌山大学クロスカル教育機構研究紀要」3巻
PP. 177 - 178
奥付 : 「和歌山大学クロスカル教育機構研究紀要」3巻
PP.