Graduate School of Teacher Education Wakayama University bulletin of Course Specializing in Professional Development in Education 3
2019-03-25 発行

Development of Japanese language class that can be leaned subjectively by children who are not conscious of Japanese language classes : Through an attractive unit learning concept

苦手意識のある児童が主体的に学べる小学校国語科の授業づくり
MIYAWAKI, Jun
FullText File
DOI
Language
jpn
Start Page
129
End Page
141
Keywords
きつねの窓
単元構想
ファンタジー教材
苦手意識
主体的な学び
Abstract
対話的な学びへと向かう上で必要不可欠となる「主体的な学び」へと児童を導くために、児童の興味・関心を丁寧にみとり、学習指導に生かすことを心がける国語科の授業づくりについて、ファンタジー教材「きつねの窓」を扱った5 時間のミニ単元を通して検証を行った。目的意識を持続させることによって、意欲的に学びに参加させることはできたが、児童にとって必然性のある対話を授業の中にどう位置づけていくかは依然課題である。
Text Version
publisher