Graduate School of Teacher Education Wakayama University bulletin of Course Specializing in Professional Development in Education 6
2022-03-25 発行

The progress of teaching and supports provided for children with special education needs during coronavirus pandemic : actual situations of special needs classes in elementary schools.

コロナ禍における小学校特別支援学級での取り組みの経過
FUKUDA, Norie
YAMAMOTO, Chika
IWASAKI, Asazo
MURAKI, Mina
NARUSUE, Koya
TANIMOTO, Saki
TAKEDA, Tetsurou Faculty of Education researchmap
FullText File
Self DOI
Language
jpn
Start Page
147
End Page
154
Keywords
コロナ禍
小学校
特別支援学級
アフターコロナ
Abstract
小学校特別支援学級におけるコロナ禍の取り組みの経過について、特別支援学級の担任を対象に調査を行った。登校時の体温チェックや学校内でのマスクの着用、消毒や掃除の指導などは、2020 年の臨時休業措置期間以降、学校が全面再開された後も継続して行われていることが分かった。また、他者との距離の取り方や給食時の留意点など、継続的な支援によって児童に知識とスキルが定着していることや、授業参観や学校行事などは徐々に再開され、またICT の活用が進み、オンライン授業などが行われていることが明らかになった。
Text Version
publisher