Graduate School of Teacher Education Wakayama University bulletin of Course Specializing in Professional Development in Education 2
2018-03-23 発行

The perspective on lessons of “Moral Education through Deliberating and Discussing”

「考え、議論する道徳」授業の展望
SAKAMOTO, Yoshimitsu Faculty of Education
NAKAYAMA, Masahiro Faculty of Education
FullText File
Self DOI
Language
jpn
Start Page
59
End Page
63
Keywords
「考え、議論する道徳」
多面的・多角的
問い返し・切り返し
Abstract
平成27年3月に小学校学習指導要領、中学校学習指導要領等が改訂された。この改訂を受けて、平成28年に文部科学大臣が「考え、議論する道徳」への転換を提言され、このことは学校現場において授業改善の方向性に戸惑いが生じた。そこで、小論では「特別の教科 道徳」の目標に新たに加えられた「物事を多面的・多角的に考え(中学校:物事を広い視野から多面的・多角的に考え)」の視点を捉え、今後の授業の展望について論述する。
Text Version
publisher